Αποφεύγουμε τα Εθνικά-Εκκλησιαστικά θέματα είτε διότι στο κοινωνικό ή το συγγενικό μας περίγυρο υπάρχει Τούρκος, Αλβανός ή Σκοπιανός και φοβούμαστε «να μη ταράξουμε τα νερά» σου λέει, «για να μη δημιουργηθεί κάνα επεισόδιο» και ενοχικά σιωπούμε. Φοβούμαστε να δηλώσουμε και να διαδηλώσουμε με ειρηνική πορεία στην Βουλή της χώρας που ζούμε, καταδικάζοντας την άδικη κυριολεκτικά εισβολή και όντως παράνομη κατοχή της μακροχρόνιας Οθωμανικής Δυναστείας, από Κωνσταντινούπολη, Βόρειο Ήπειρο, Μικρά Ασία μέχρι και την πολύπαθη, μαρτυρική μας Κύπρο!
Η Κωνσταντινούπολη παραμένει σκλάβα αλυσοδεμένη, πουλημένη σε μια ξένη αγκαλιά, ενώ παράλληλα στέκεται στο ύψος της, πιστή σύζυγος και αφοσιωμένη μάννα και όχι μητριά, ούτε ερωμένη. Καθίσταται λανθασμένη και βλαμμένη συνάμα η ασύνετη και αλόγιστη χρήση του «όπου γης και πατρίς». Λάθος μερικών επιπόλαιων μονίμων κατοίκων του εξωτερικού. Η σωστή μετάφραση είναι: «Όπου είναι η γη σου, αυτή είναι η πατρίδα σου». Η Αυστραλία δεν είναι δική μας γη και η όποια ξένη γης, δεν είναι μάνα μας, δεν είναι και δεν πρέπει ποτέ να λέγεται Πατρίδα, ούτε δεύτερη, ούτε τρίτη ή τετάρτη. Η Μάνα είναι Μία και μοναδική.
Παρ’ όλο που ως Ορθόδοξοι δεν έχουμε εδώ στη γη «μένουσα Πόλη», επίγεια πατρίδα, αλλά σαφώς την μέλλουσα επιζητούμε, δεν παύουμε όμως να αγαπούμε και να τιμούμε την επίγεια διότι αυτή στάθηκε η φύτρα και γεννήτρα μας, η οδοδείκτης και χειραγωγός εις Χριστόν. Αυτή η Πόλη φιλοξένησε Οικουμενικές Συνόδους και αυτήν διάλεξε η Ενυπόστατος Σοφία του Θεού να οικοδομήσει για τον Εαυτό της Οίκο περικαλλή και περίλαμπρο, Οίκο χτισμένο πάνσοφα με επηρμένους στύλους επτά, τον θεολογικό, περιεκτικό αριθμό της ολότητας και ολοκληρότητας, της μεγαλοσύνης. Μνημείο ασύγκριτο λοιπόν, μεγαλειώδες, το ανώτερο από όλα τα θαύματα του Κόσμου! Κόσμημα που επεκτείνεται στην Δευτέρα Παρουσία. Τύφλα να χει ο Σωλομώντας, «νενίκηκά σε» αντιλαλεί η του Θεού Αγία Σοφία.
Το βίωμα της αενάου Ιστορικής Μνήμης και ο ατέρμονος Εορτασμός της Αλώσεως μας διδάσκει την ουσιωδέστατη και πολυτιμότατη συμβολή της Ορθοδοξίας στην ελευθέρωση και απελευθέρωση, στη βίωση, επιβίωση και αναβίωση του Ελληνικού μας Γένους. Βυζάντιο θα πει: «Ελλάδα – Ορθοδοξία». Ο Δικέφαλος διαχρονικά θα μαρτυρεί σε Δύση και Ανατολή, τις δύο Θεόσδοτες Εξουσίες: Πατριάρχης-Αυτοκράτορας,Εκκλησία και Έθνος, ένα Σώμα, ένας Αετός. Αυτή τη μέρα θα έπρεπε όλοι οι Έλληνες απανταχού της γης να βγάζουμε μπροστά στα σπίτια μας την Ομολογιακή και Ένδοξη Βυζαντινή Σημαία.
Θυμάμαι, όταν επισκέφθηκα για πρώτη φορά την Αγία Κωνσταντινούπολη με τον μακαριστό Ανδρέα Τζουμανέκα και τον Γιώργο Ματθιόπουλο, αισθανθήκαμε στεκόμενοι στο κέντρο του Πανίερου Ναού της του Θεού Σοφίας, και θελήσαμε με θάρρος να αποδώσουμε φόρο τιμής και να ψάλλουμε το υψοποιό, Τροπαιοφόρο «Τη Υπερμάχω», οι Τούρκοι με τις καραμπίνες οπλισμένες μας απαγόρευαν λέγοντας πως «No, here not church, Museum!» Και εμείς ανταπαντήσαμε: «NOT Museum, but Greek Orthodox Church», ο κουφάλας φρουρός σκαρφίστηκε να σφυρίξει το κουτοπόνηρο, ψεύτικο επιχείρημα: «Not Greek, but Byzantine» (όχι Γιάννη,Γιαννάκη…. έλα Γύφτο μου να σου πω από που κρατάει η σκούφια σου). Και του είπα τελικά: «If no Greek, WHY me Greek from Australia and I can easily read the ancient Greek Inscription: Ti Ypermaho Stratigo…!!!)»
Πρέπει να ζούμε και να διαλαλούμε τη Μνήμη της Αλώσεως με κάθε μέσο, με κάθε τρόπο, σε κάθε τόπο. Εχει πολύ μεγάλη αξία, το ιερώτατο και αναγκαιότατο ζωογόνο ιδανικό της Ιστορικής Μνήμης για να μην επαναλαμβάνονται οι σκοτεινές στιγμές της. Για να μπορούμε εμείς και τα παιδιά μας να διατηρούμε άφθαρτη και απαράλλακτη την ταυτότητά μας. Για να κρατούμε άσβεστη τη φλόγα της Ορθοδοξίας. Η διατήρηση του Γένους συνεπάγεται Ιστορική Μνήμη. Και όχι μνήμη άχαρη, μηχανική, απόβρασμα της στείρας συνήθειας και του μελοδραματικού μοτίβου και ξενέρωτου τύπου: «Όπως κάθε χρόνο, έτσι και φέτος…» (πόσο αηδιάζω όταν ακούω αυτή τη φράση). Αλλά μνήμη ολοζώντανη, ομολογιακή, μνήμη δημιουργική και εμπνευστική, μνήμη καλπάζουσα και Παλμική, μνήμη εορταστική και ιερή, μνήμη Λειτουργική συνάμα.
Τη μέρα αυτή, θα έπρεπε με Εγκύκλιο και απόφαση Πατριαρχική να γίνει Παράκληση Οικουμενική, να τελείται σε κάθε Αρχιεπισκοπή απανταχού της γης, ειδική Θεία Λειτουργία υπέρ των θυσιασθέντων Εθνομαρτύρων της Φρικτής Αλώσεως, εις μνήμην της ιστορικής εκείνης Θείας Λειτουργίας που είχε κάποτε διακοπεί, κατά την ώρα της εισβολής, και που ΘΑ ΣΥΝΕΧΙΣΤΕΙ από το ίδιο ακριβώς διακοπέν σημείο, (αν το πιστεύουμε) όταν η Πόλις ελευθερωθεί και δικαίως πάλι αποδοθεί στο κυρίαρχο ιδιοκτήτη Ελληνικό Λαό.
Στην αξέχαστη, ιστορική του ομιλία, ο τελευταίος Αυτοκράτορας σηματοδοτεί το ευλογημένο τρίπτυχο: Πίστη, Πατρίδα, Οικογένεια (με την ευρύτερη μάλιστα έννοια της Πατριωτικής Συγγένειας) το οποίο μας συνδέει από τον Κολοκοτρώνη μέχρι και το Λεωνίδα (στις Θερμοπύλες μαχητικά ενώθηκαν Αθήνα και Σπάρτη) έτσι και μεις ενωμένοι και αποφασισμένοι να αποτινάξουμε μια για πάντα από πάνω μας το τυραννικό καρκινογόνο ζυγό της καταραμένης διχόνοιας και να αγωνιστούμε από κοινού για τα υψηλά ιδανικά μας. Η Νεολαία ζητά υποδείγματα προσωπικά, βιώματα συγκλονιστικά και κηρύγματα αγάπης μέχρι αυτοθυσίας.
Θρηνώ και οδύρομαι διότι αυτά σήμερα εκλείπουν. Αλλά ποτέ δεν είναι αργά. Υπάρχει ακόμη Ελπίδα, ορμώμενη εκ Πόντου: «Η Ρωμανία (Ρωμιοσύνη = Ελληνορθόδοξη Χριστιανοσύνη) ανθεί και φέρει κι’ άλλο!» Κι’ άλλο λοιπόν ξημέρωμα θα φέρει η νέα γενιά μας. Σ’ αυτήν ελπίζουμε και πάνω απ’ όλα στο Θεό που την στηρίζει. Η Κυρα-Δέσποινα Παναγιά σώπασε να δακρύζει. Έβαλε και αυτή την υπογραφή της με τον Μονογενή της, και δεν την παίρνουν πίσω. Ακόμη και οι σύγχρονοι μεγάλοι Άγιοι Γέροντες και Προφήτες το προσυπογράφουν, εγκρίνουν και επαυξάνουν:
«Πάλι με χρόνια, με σύντομους καιρούς, εδώ θα είμαστε και θα το δείτε, Ελληνορθόδοξοι Ρωμιοί, όπου να ‘ναι, πάλι δικά μας θα ‘ναι!»